O echipă de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București câștigă concursul ImagineEU organizat de Comisia Europeană!

Comisia Europeană a decernat premiile câștigătorilor concursului „ImagineEU” pentru școlile din învățământul secundar.

Trei echipe din Franța, Italia și România au fost onorate în cadrul unei ceremonii desfășurate la sediul central al Comisiei Europene.

Concursul de videoclipuri ImagineEU a făcut apel la tinerii europeni să exerseze ce înseamnă a fi un cetățean al UE activ. Participanții au fost invitați să se gândească la idei concrete care ar putea fi benefice cetățenilor din întreaga UE, reflectând esența Inițiativei cetățenești europene.  Concursul a stârnit mult interes din partea elevilor din întreaga UE: în total, au fost înscrise peste 400 de videoclipuri, cu elevi (din ultimii doi ani de învățământ secundar) din întreaga UE.

Una dintre cele trei echipe câștigătoare este alcătuită din 7 elevi de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București și propune „Platforma clubului de dezbatere rEUniON” – un mediu structurat destinat discuțiilor informate cu privire la Uniunea Europeană, promovând o înțelegere mai aprofundată a politicilor, provocărilor și impactului acesteia.

Potrivit echipei câștigătoare din România, „ideea concursului ImagineEU ne-a atras din prima clipă! Echipa noastră «ICHB salută EPAS» a fost interesată dintotdeauna de dezbateri, considerând că «cuvintele sunt realmente cea mai bună armă a noastră».  Conceptul nostru și videoclipul câștigător, Platforma clubului de dezbatere rEUniON, este mai mult decât o idee. Este o credință care trebuie transformată în realitate. Știm că putem face acest lucru cu sprijinul Uniunii Europene. Vrem să felicităm toate echipele participante pentru efortul lor deosebit pe tot parcursul primei și celei de-a doua etape a acestui concurs european și le invităm să se alăture Platformei rEUniON încă din momentul în care aceasta va fi lansată.  Suntem mândri că suntem europeni și știm că, fără îndoială, comunicarea internațională în rândul tuturor elevilor europeni este cea mai bună cale de urmat, către o Uniune Europeană echilibrată, sigură și unită.”

Cele trei videoclipuri câștigătoare au fost selectate de un juriu, în urma unei runde inițiale de vot public prin care s-au stabilit primele 50 de videoclipuri. Cele trei echipe, însoțite de profesorii lor, participă la o excursie de studiu de trei zile la Bruxelles, unde au șansa de a afla mai multe despre funcționarea UE și despre rolul diferitelor instituții ale UE.

Vicepreședinta Comisiei Europene pentru Valori și Transparență, Věra Jourová, a spus:

„M-au impresionat mult creativitatea și entuziasmul elevilor pentru proiectul european. Cu astfel de cetățeni implicați, sunt convinsă că Uniunea Europeană va fi pe mâini bune în viitor.

Concursul „ImagineEU” este inspirat de Inițiativa cetățenească europeană – instrument unic care permite cetățenilor UE să participe la elaborarea politicilor europene.

Am invitat adolescenții să se pună în locul responsabililor cu elaborarea politicilor UE și să propună idei benefice pentru întregul spațiu comunitar. Invitația a fost întâmpinată cu mult interes din partea școlilor din UE, peste așteptările noastre. Astfel, am primit peste 400 de contribuții, cu o gamă largă de idei de acțiune la nivelul UE. Multe dintre idei sunt o reacție la provocările cu care tinerii și, de fapt, noi toți, ne confruntăm în fiecare zi. De la protejarea mediului înconjurător, integrarea emigranților, reglementarea inteligenței artificiale, până la adaptarea sistemelor educaționale la problemele actuale globale. Doresc să mulțumesc profesorilor acestor elevi care i-au sprijinit să participe la acest concurs și i-au încurajat să gândească la scară mare”.

Dar ce este inițiativa cetățenească europeană?

Inițiativa cetățenească europeană este primul instrument care le permite cetățenilor din toate țările UE să colaboreze și să susțină schimbările legislative la nivel european în privința chestiunilor pe care le consideră importante.

Introdusă prin Tratatul de la Lisabona, ICE este operațională de doisprezece ani.  ICE caută să implice cetățenii UE din întreaga UE în chestiuni de interes comun, încurajând un sentiment de unitate și parteneriat în societatea civilă transnațională și democrație.

Abordând domenii de politică de competența Comisiei Europene, cum ar fi mediul, agricultura, transportul, protecția consumatorilor și drepturile sociale, ICE oferă posibilitatea fiecărui cetățean al UE să semneze și să susțină inițiative cetățenești în curs.

Din 2012, au fost înregistrate 110 inițiative, dintre care 11 strâng semnături în prezent și alte 5 vor începe strângerea de semnături în curând.

În total, 10 inițiative au primit un răspuns de la Comisia Europeană.

Inițiativele cetățenești europene au impact asupra legislației UE. Deși sunt în curs de pregătire mai multe acțiuni ca răspuns la inițiativele recente, un exemplu concret de legislație UE care se aplică deja în UE este Directiva revizuită privind apa potabilă, propusă ca răspuns la ICE de succes Right2Water (Dreptul la apă). Această directivă le impune statelor membre, printre altele, să îmbunătățească accesul la apă și să garanteze accesul pentru grupurile vulnerabile și marginalizate.  În sfârșit, în 2024, Comisia a adoptat noi standarde de igienă minime pentru materialele și produsele care intră în contact cu apa potabilă.

ICE în România

Peste 950 de cetățeni organizatori au inițiat 110 ICE, cu o contribuție substanțială din România, care se mândrește cu 48 de organizatori români. Eforturile colective au generat un rezultat impresionant de peste 18 milioane de semnături de susținere a acestor inițiative în întreaga Uniune Europeană. În mod remarcabil, România a contribuit semnificativ la această cifră prin colectarea a peste jumătate de milion de semnături, subliniind angajamentul cetățenilor români de a modela agenda UE prin participare democratică.

Setul de instrumente pentru școli „Democrația UE în acțiune”

În 2023, Comisia Europeană a lansat „Democrația UE în acțiune – Exprimă-ți părerea cu inițiativa cetățenească europeană” – set de instrumente pentru școli.

Setul interactiv de instrumente destinat școlilor este conceput să înzestreze elevii de liceu cu cunoștințele și competențele care să le permită să devină cetățeni ai UE mai activi și implicați.

Setul constă în patru unități tematice, fiecare abordând alt subiect și acoperind de la informații mai generale despre Uniunea Europeană până la informații și activități specifice referitoare la inițiativa cetățenească europeană. Acesta implică activități interactive de grup și realizarea de proiecte.

Setul de instrumente cu privire la ICE este disponibil în toate limbile oficiale ale UE.

Al 9-lea raport privind coeziunea arată că politica de coeziune continuă să reducă decalajele din regiunile și statele membre ale UE
Comisia Europeană publică orientări în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale pentru atenuarea riscurilor sistemice online pentru alegeri