Siguranța rutieră în UE: numărul deceselor în 2021 rămâne cu mult sub nivelul de dinainte de pandemie*

Comisia Europeană a publicat recent cifre preliminare privind decesele din accidente rutiere pentru anul 2021.

Se estimează că 19 800 de persoane au murit anul trecut în accidente rutiere, ceea ce înseamnă o creștere cu 1 000 (+ 5 %) față de 2020, dar reprezintă totuși cu aproape 3 000 (-13 %) de decese mai puțin față de perioada anterioară pandemiei (2019). Obiectivul global este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat o scădere de 36 %.

Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Pe măsură ce nivelurile traficului revin la normalitate, trebuie să ne asigurăm că nu ne întoarcem la numărul de decese de dinainte de pandemie pe șoselele noastre. La nivelul UE, vom face eforturi prin finanțare, legislație și activități de informare pentru a contribui la realizarea unui „sistem sigur” format dintr-o infrastructură mai sigură, vehicule mai sigure, o utilizare mai sigură a drumurilor și o mai bună asistență post-accident. Dar aceasta este o responsabilitate comună cu statele membre, cu industria de resort și cu toți participanții la trafic. Orice deces sau accidentare gravă pe șoselele noastre poate fi evitată.”

Imagine contrastantă pe drumurile din UE

La nivelul UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a crescut cu 5 % față de anul precedent, deși comparațiile cu 2020 sunt puternic influențate de tiparele de trafic din fiecare țară pe perioada pandemiei. Între 2019 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 17 %.

Clasamentul global [1] al ratelor mortalității pe țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (93/milion) a raportat cea mai mare rată în 2021. Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori.

Pe baza cifrelor preliminare, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat în 2021 cel mai scăzut număr de decese din accidente rutiere înregistrat vreodată.

Comparativ cu anul anterior pandemiei, 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a scăzut cu 13 %, cele mai mari scăderi, de peste 20 %, înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia și Lituania. În schimb, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia și Finlanda au înregistrat creșteri ale numărului de decese rutiere.

Cele mai afectate grupuri 

Datele disponibile pentru 2020 [2] oferă o imagine a tipului de participanți la trafic implicați în accidente mortale și a locațiilor acestora și indică sexul și vârsta victimelor.

În total, 52 % dintre decesele rutiere s-au produs pe drumuri rurale, 40 % în zonele urbane și 8 % pe autostrăzi. Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43 % din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20 %, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 18 % și bicicliștii 10 % din totalul deceselor.

În zonele urbane, modelul este foarte diferit, pietonii (37 %) reprezentând cea mai mare parte a victimelor. Întrucât utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți reprezintă 18 %, iar numărul de bicicliști (14 %) care sunt omorâți crește, înseamnă că aproape 70 % din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor.

Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %). Persoanele în vârstă (65+) au reprezentat peste un sfert (28%) din totalul deceselor, deși, în mod proporțional, mai mulți tineri sunt uciși în trafic. În timp ce 12 % dintre persoanele ucise pe drumurile din UE aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7 % din populația UE. Astfel, statisticile ne arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.

Context 

UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50 % până în 2030 a deceselor în urma accidentelor rutiere – și, pentru prima dată, și a accidentărilor grave. Acest obiectiv a fost stabilit în Planul de acțiune al Comisiei pentru siguranța rutieră și în Cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri în materie de siguranță rutieră în vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050 („Viziunea zero”). În acest scop, au fost definiți indicatori-cheie de performanță pentru vehicule, șosele și acostamente sigure; utilizarea drumurilor în condiții de siguranță, inclusiv limite de viteză sigure, sobrietatea la volan, prevenirea neatenției la volan și utilizarea centurilor de siguranță și a echipamentelor de protecție și asistență rapidă și eficace în urma unui accident.

Primele rezultate pentru indicatorii-cheie de performanță vor fi prezentate în cadrul Conferinței UE privind rezultatele în materie de siguranță rutieră, care va avea loc la 18 octombrie 2022. Acest eveniment bienal reunește factori de decizie, societatea civilă și profesioniști din domeniul siguranței rutiere pentru a evalua situația actuală a siguranței rutiere în UE și care sunt următorii pași necesari pentru a realiza „Viziunea zero”.

Siguranța rutieră a fost totodată un element esențial al recentelor inițiative ale politicii de mobilitate a UE, printre care Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă, propunerea Comisiei pentru o revizuire a Regulamentului TEN-T și Cadrul pentru mobilitate urbană.

UE se află în avangarda celui de-al doilea deceniu de acțiune pentru siguranța rutieră, proclamat de ONU pentru 2021-2030 în august 2020.

Pentru informații suplimentare 

Statistici privind siguranța rutieră pentru 2021: ce se ascunde în spatele cifrelor?

Activitatea Comisiei în domeniul siguranței rutiere și statisticile privind siguranța rutieră în UE și analiza

 

Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori – date preliminare pentru 2021

  Rata per milion de locuitori schimbare de % în 2021 față de:
  2019 2020 2021 2020 2019 înainte de 2017-2019
UE-27  51 42 44 5% -13 % -15 %
Belgia 56 43 43 0 % -23 % -19 %
Bulgaria 90 67 81 21 % -11 % -12 %
Cehia 58 48 50 3 % -14 % -14 %
Danemarca 34 28 23 -17 % -32 % -26 %
Germania 37 33 31 -6 % -16 % -19 %
Estonia 39 44 41 -7 % 6 % -1 %
Irlanda 29 29 27 -6 % -2 % -5 %
Grecia 64 54 57 5% -12 % -14 %
Spania 37 29 32 10 % -14 % -16 %
Franța 50 39 45 16 % -9 % -11 %
Croația 73 58 72 23 % -2 % -7 %
Italia 53 40 48 19 % -10 % -14 %
Cipru 59 54 49 -8 % -15 % -14 %
Letonia 69 73 78 6 % 11 % 6 %
Lituania 67 63 52 -17 % -22 % -20 %
Luxemburg 36 42 38 -8 % 9 % -13 %
Ungaria 62 47 56 18 % -10 % -12 %
Malta 32 21 17 -18 % -44 % -49 %
Țările de Jos 34 30 28 -4 % -16 % -14 %
Austria 47 39 40 4 % -14 % -13 %
Polonia 77 66 59 -10 % -23 % -22 %
Portugalia 67 52 50 -3 % -24 % -22 %
România 96 85 93 8 % -4 % -6 %
Slovenia 49 38 54 43 % 12 % 15 %
Slovacia 50 45 47 5% -4 % -4 %
Finlanda 38 40 40 0 % 6 % -3 %
Suedia 22 20 18 -6 % -13 % -28 %
             
Elveția 22 26 23 -12 % 7 % -8 %
Norvegia 20 17 16 -5 % -19 % -18 %
Islanda 17 22 24 13 % 50 % -33 %

În 2020, în Liechtenstein s-a înregistrat un singur deces din accidente rutiere (zero decese 2021).
Cifrele pentru 2021 se bazează pe date preliminare pentru anumite țări și pot face obiectul unor modificări minore în momentul publicării datelor finale în toamna anului 2022. Datele pentru 2021 sunt comparate cu trei perioade: 2020 (anul precedent), 2019 (anul de referință pentru obiectivul de reducere cu 50 % a numărului de decese până în 2030) și media pentru perioada 2017-19 (pentru a ține seama de fluctuațiile din țările mici). Variațiile procentuale din tabel sunt calculate pe baza numărului absolut de decese, nu pe baza ratei mortalității la un milion de locuitori.

[1] Clasamentul exclude țările cu mai puțin de 100 de decese pe an

[2] Deocamdată nu sunt disponibile date detaliate pentru 2021.

*: actualizare 29/3 – 9.45

Economia circulară: Comisia propune noi drepturi ale consumatorilor și interzicerea dezinformării ecologice
Comisia adoptă norme noi conform cărora perioada de acceptare de 270 de zile pentru certificatele de vaccinare nu se aplică minorilor