Uniunea piețelor de capital: Comisia propune noi norme care să îi protejeze pe investitorii individuali din UE și să consolideze capacitatea de acțiune a acestora

Comisia a adoptat astăzi un pachet privind investițiile individuale, care atribuie un rol central intereselor consumatorilor în cadrul investițiilor individuale.

Scopul propunerii Comisiei este de a le oferi investitorilor individuali (adică investitorilor „consumatori”) capacitatea de a lua decizii de investiții care să fie în concordanță cu nevoile și cu preferințele lor, asigurând totodată tratamentul echitabil și protecția adecvată a acestora. Pachetul va spori încrederea investitorilor individuali de a investi în siguranță în viitorul lor și de a profita pe deplin de uniunea piețelor de capital din UE.

Unul dintre cele trei obiective-cheie ale Comisiei din Planul de acțiune privind uniunea piețelor de capital din 2020 a fost acela de a crea condițiile pentru ca UE să fie un loc și mai sigur pentru investițiile pe termen lung ale cetățenilor. Pachetul de astăzi își propune să atingă acest obiectiv și să încurajeze participarea pe piețele de capital din UE, care este, în mod tradițional, mai modestă decât în alte jurisdicții, cum ar fi Statele Unite, în ciuda ratei foarte ridicate de economisire a europenilor.  Impulsionarea uniunii piețelor de capital este, totodată, o modalitate esențială prin care să se canalizeze finanțarea privată către economia noastră și să se finanțeze tranziția verde și cea digitală.

Pachetul prezentat în detaliu

Pachetul include măsuri ambițioase și cuprinzătoare care urmăresc:

  • Să îmbunătățească modul în care se furnizează informații investitorilor individuali cu privire la produsele și serviciile de investiții, folosind modalități mai pertinente și mai standardizate, prin adaptarea normelor privind publicarea de informații la era digitală și la preferințele tot mai marcate pentru sustenabilitate ale investitorilor;
  • Să asigure o mai mare transparență și comparabilitate a costurilor, impunând utilizarea unei prezentări standard și a unei terminologii privind costurile. În acest fel, se va garanta că produsele de investiții aduc rentabilitate reală investitorilor individuali;
  • Să asigure faptul că toți clienții obișnuiți beneficiază cel puțin o dată pe an de o imagine clară a performanței investiționale a portofoliului lor;
  • Să rezolve potențialele conflicte de interese referitoare la distribuția produselor de investiții prin interzicerea stimulentelor pentru vânzările „exclusiv de executare” (și anume, cele pentru care nu se oferă consiliere) și prin asigurarea faptului că serviciile de consiliere financiară furnizate sunt aliniate la interesele investitorilor individuali. Vor fi introduse, de asemenea, garanții mai stricte și o mai mare transparență pentru situațiile în care se acceptă stimulentele;
  • Să îi protejeze pe investitorii individuali de practicile comerciale înșelătoare asigurând faptul că intermediarilor financiari (și anume, consilierilor) le revine întreaga responsabilitate pentru utilizarea (și utilizarea abuzivă) a comunicărilor lor cu caracter publicitar, inclusiv în cazul în care acestea se fac prin intermediul platformelor de comunicare socială sau prin intermediul celebrităților sau al altor părți terțe care sunt remunerate de către aceștia sau primesc stimulente financiare din partea acestora;
  • Să mențină standarde înalte de calificare profesională pentru consultanții financiari;
  • Să le ofere consumatorilor mijloacele necesare pentru a lua decizii financiare mai judicioase, încurajând statele membre să pună în aplicare măsuri naționale care pot sprijini alfabetizarea financiară a cetățenilor, indiferent de vârstă ori de mediul lor social și educațional;
  • Să reducă sarcinile administrative și să îmbunătățească accesibilitatea produselor și a serviciilor pentru investitorii individuali experimentați, prin asigurarea unei mai mari proporționalități a criteriilor de eligibilitate pentru accesul la profesia de investitor profesional;
  • Să consolideze cooperarea în materie de supraveghere pentru ca autorităților naționale competente și autorităților europene de supraveghere să le fie mai ușor să se asigure că normele sunt aplicate în mod corespunzător și eficace, precum și în mod coerent în întreaga UE și să combată în comun frauda și malpraxisul.

Pachetul de astăzi are un domeniu de aplicare amplu și privește întregul parcurs de investiții al consumatorului. Pachetul cuprinde o directivă de modificare, care revizuiește normele existente prevăzute în Directiva privind piețele instrumentelor financiare (MiFID II), în Directiva privind distribuția de asigurări (IDD), în Directiva privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), în Directiva privind administratorii fondurilor de investiții alternative (DAFIA) și în Directiva privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II), precum și un regulament de modificare, care revizuiește Regulamentul privind pachetele de produse de investiții individuale structurate și bazate pe asigurări (PRIIP).

Context

Normele privind protecția investitorilor sunt în prezent conținute în mai multe instrumente legislative sectoriale specifice, inclusiv MiFID, Regulamentul PRIIP, Directiva OPCVM, DAFIA, Solvabilitate II și IDD. Normele pot fi diferite în funcție de instrumentul financiar vizat și pot fi uneori inconsecvente, ceea ce face ca cerințele cumulative să creeze confuzie în rândul investitorilor individuali. În același timp, digitalizarea a antrenat schimbări în modelele de distribuție și a dus la apariția unor noi forme de comercializare a instrumentelor financiare către clienții obișnuiți.

În ultimii trei ani, Comisia a acumulat o bază de date factuale pe care și-a întemeiat propunerile de astăzi, printre care se numără un studiu aprofundat care analizează problemele-cheie cu care se confruntă investitorii individuali (obligația publicării de informații, consiliere, stimulente, adecvare), exerciții ample de consultare publică, cereri de aviz din partea autorităților europene de supraveghere și numeroase contacte cu părțile interesate.

Informații suplimentare

Întrebări și răspunsuri

Fișa informativă

Texte legislative

Orientări politice în cadrul semestrului european
POST VACANT - TEAM LEADER Media, Reprezentanța Comisiei Europene în România